Ny lovgivning sender makulatorsalget på himmelflugt
De papirbårne data har fyldt meget lidt i optakten til GDPR, men ringbindene med uopfordrede ansøgninger og leverandørkontrakter er også omfattet af den nye, skrappe persondatalovgivning.
Læs også: Stor convenience-kæde siger nej til turbokylling
Det har skabt en enorm efterspørgsel efter makulatorer, som ikke er set tidligere.
Hos Lyreco er salget steget med 170 procent i årets første fem måneder, svarende til 1.100 flere maskiner sammenlignet med samme periode sidste år, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
- Makulatorer er et nicheområde, som normalt ikke bevæger sig. I år har det været helt vildt. Vi har solgt flere maskiner end nogensinde før, og det er de store, dyre maskiner, som skærer papiret i mikroskopiske stykker, der efterspørges. Det er tydeligt, at virksomhederne er i gang med at indføre nye procedurer, som resulterer i et meget større makuleringsbehov, siger administrerende direktør i Lyreco, Michael Baun Christensen.
De mange papirbårne data udgør en betydelig sikkerhedsrisiko.
En undersøgelse fra den britiske datamyndighed i 2016 viste, at 40 procent af alle databrud kan tilskrives papirdokumenter.
-Vi er ikke på vej til at blive et papirløst samfund, hvilket optakten til GPDR ellers godt kunne give et indtryk af. Der printes på livet løs i virksomhederne. Jeg tror, mange har overset papirdelen i forberedelserne op til lovgivningens ikrafttrædelse i maj, siger Jørgen Foley, administrerende direktør i ACCO Brands, som producerer makulatorer. ACCO Brands har ligesom Lyreco først set opsvinget fra januar i år. Virksomheden har seksdoblet salget af makulatorer siden årets begyndelse.
Både Lyreco og ACCO Brands er internationale virksomheder. Begge direktører fortæller, at det kun er i Danmark salget af makulatorer er steget så eksplosivt.
Læs også: Ny model skal forhindre spøgelsesbyer
End ikke i Sverige har fremgangen været den samme. I Sydeuropa er der slet ingen stigning at spore.
-I Danmark gør vi altid, hvad der bliver sagt, så snart det bliver sagt. Den salgsudvikling, vi har set her, vil formentlig også komme i de øvrige europæiske lande, men hvornår er ikke til at sige, lyder det samstemmende fra de to direktører.